SEBEOBSLUHA
Nácvik bazální sebeobsluhy provádíme formou hry (např. oblékání a česání panenky). Na různorodých pomůckách se dítě učí zapínat různé druhy knoflíků, zipů, patentů, manipulaci se zipem, rozvazování a zavazování tkaniček.
Postupně přecházíme na praktické dovednosti (učesat se, umýt si ruce, zapnout knoflík u kalhot, použít příbor apod.). Dítěti můžeme obléknout oblečení „napůl“ a nechat ho doobléknout. Totéž se svlékáním. Na této úrovni využíváme verbální podpory a učení nápodobou. Zapojujeme do nácviku spolužáka, který již dovednost samostatně zvládá a může být dobrým modelem a zároveň motivací pro dítě.
Kromě nácviku samostatnosti v oblasti péče o vlastní osobu provádíme i nácvik samostatnosti při přípravě na výuku. Postupujeme od jednoduchého ke složitému, aby žák byl schopen dosáhnout úspěchu.
Pomáháme mu slovním komentářem, popisujeme všechno, co právě děláme. Pomůcky si předem připravíme, věci mají své určené místo, které neměníme (např. skříňka s oblečením, háček na ručník, místo na přezůvky).
S dětmi nacvičujeme:
- pohyb ve známém prostředí
- spolupráce dítěte při oblékání a obouvání
- spolupráci dítěte při jídle
- samostatnost při osobní hygieně (použití kapesníku, mytí rukou, použití ručníku nebo utěrky, použití toaletního papíru, obsluha splachovaní na WC)
- udržování pořádku ve svých věcech, úklid hraček
- v pracovních činnostech vedeme děti k samostatnosti v používání pracovních pomůcek (nůžky, lepidlo, papír, pomoc v kuchyňce při přípravě pokrmů, pomoc při úklidu třídy).
Zlepšení praktických dovedností vede ke zvýšení samostatnosti a tím ke snižování závislosti na pomoci okolí, zlepšení sociálních dovedností, zlepšení jemné motoriky, zvýšení sebevědomí na základě dosažených výsledků.
Komentáře
Okomentovat