HMATOVÉ VNÍMÁNÍ

Hmatové vnímání


Aníž bychom si to uvědomovali, používáme hmat k ziskávání informací z okolního světa. Orgán, který zprostředkovává informace je kůže. Hmat je výsledkem spolupráce kožního a pohybového analyzátoru. Hmat postihne např. i tvrdost, váhu, teplo a chlad předmětu. Významné je využití i práce nohou, např. vnímání struktury povrch terénu chodidly, změna sklonu terénu.


 Hlazení Masáž Rukou Zblízka Bílém Pozadí Lázeňském Salonu — Stock ...                                 hlazení masáž rukou zblízka na bílém pozadí

Dítěti pomalu hlaďte ruku a dlaň různými tkaninami - bavlna, froté, kožešina.
Vyzkoušejte i jiné materiály - igelit, kov, dřevo, papír. Pomalu posunujte po dlani různé předměty - hřeben, peříčko, štětec.

Vložte dítěti do dlaně různě velké a různě tvrdé předměty a lehce dlaň stiskněte. Měkké míčky mačkejte v rytmickém pohybu.

Namočte dlaně do misky s vodou různě teplou, protřepejte v ní ruce.
Do nádoby vsypejte hrách, rýži, těstoviny nebo korálky, vsuňte dětské ručky mezi těstoviny a nechejte je mačkat, mnout, popř. rozhazovat. Vyzkoušejte písek. Do písku prstem čmárejte.
Pokud máte tzv. sliz, namočte dítěti ruce do něj.

Přendávejte předměty z ruky do ruky.
Sbírejte špetkou z prstů z povrchu různě velké korálky nebo jiné drobné předměty.

Vhodná je tzv. hmatová knížka, kde dítě ohmatává vystouplé tvary z odlišných materiálů.
Vkládejte tvary do výřezů.
Mezi ostatními předměty vybírejte např. jen ty kulaté.
Ukažte dítěti oblíbenou hračku a vhoďte ji i další hračkou do pytlíku. Nechejte dítě, aby oblíbenou hračku v pytlíku našlo.

Obtahujte dětským prstíkem tvary různých předmětů v okolí, např. hrany stolu, otvory v nádobách.

Vyzujte dítě a choďte s ním po koberci, po dlažbě. Do cesty postavte několik překážek a pokuste se s dítětem překážky zdolat.
Vytvořte např. z židlí slalomovou dráhu a s dítětem ji projděte.
Chodidla masírujte, zahřejte dlaněmi nebo v teplé vodě.







Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu